produk-produk

Sabtu, 5 Mac 2016

4 Perbelanjaan Penting Tahun 2016





















Sekarang perbelanjaan untuk keluarga dan anak-anak semakin bertambah dari tahun ke setahun. Sebagai ketua keluarga, kita perlulah merancang dengan teliti dan dari awal lagi supaya tidak ada masalah di kemudian hari. Perbelanjaan hari raya puasa tahun 2016 adalah pada bulan Julai ini. Hari Raya Haji pula pada bulan September. Perbelanjaan persiapan anak masuk sekolah pada bulan Disember 2016. Dicadangkan supaya pembaharuan insurans kenderaan tidak pada Bulan Julai, September dan Disember. Ini kerana peruntukan pada bulan tersebut akan bertambah menjadi 2 kali ganda. Apepun bermula dari awal tahun adalah perancangan yang terbaik untuk memulakan simpanan.

Dibawah ini terdapat 4 perbelanjaan wajib untuk semua keluarga Melayu dan Islam di Malaysia :-

1)Perayaan Hari Raya Aidil Fitri

Hari Raya Puasa pada tahun 2016 pada Bulan Julai nanti. Tidak sampai 5 bulan lagi nak sambut Hari Raya Aidil Fitri tue. Biasanya perbelanjaan hari raya puasa agak tinggi jugak. Anggaran duit yang perlu disediakan antara RM1000 ke RM2000 untuk satu keluarga yang mempunyai dua orang anak. Bagaimana hendak ada duit banyak itu jika kita tidak membuat persediaan lebih awal. Dihaap jangan menambah hutang kerana hendak bergaya sakan di hari raya .

Ada yang berbelanja persiapan hari raya menggunakan kad kredit sahaja. Ini kerana duit simpanan atau simpanan hari raya tidak dirancang terlebih dahulu. Kad kredit memang boleh digunakan untuk membeli persiapan hari raya. tetapi selepas digunakan hendaklah dibayar sebelum due date kad kredit tersebut. Kawan saya ada yang apabila  menyambut hari raya akan miss bayar pinjaman rumah dan kereta. Ini kerana duit bayaran pinjaman rumah dan kereta digunakan untuk persiapan hari raya.

Biasanya perbelanjaan untuk hari raya puasa digunakan untuk membeli baju raya untuk sekeluarga, kuih raya, duit raya untuk ibu bapa, anak saudara serta juadah hari raya. Jika kita memang bersedia dari awal , perbelanjaan akan mencukupi dan tidak melebihi bajet yang diperuntukkan. Tips yang pertama adalah menyimpan wang setiap bulan sehingga sebelum raya. Contohnya bajet raya tahun 2016 adalah RM1000 untuk sekeluarga. Kita perlulah menyimpan RM250 sebulan dari bulan Mac hingga bulan Julai sebelum Hari Raya Puasa.

Tips yang seterusnya boleh digunakan dengan menyediakan atau membeli barang sedikit demi sedikit setiap bulan. Sebagai contoh bulan Mac membeli dan menempah kain untuk dibuat baju raya. Kemudian bulan April menyediakan duit untuk duit raya, Bulan Mei membeli kuih raya dan bulan Jun diasingkan duit untuk membeli juadah pagi raya dan duit minyak dan tol untuk balik raya.

Tips yang terakhir ialah menyediakan tabung khas. Kita boleh namakan tabung itu Tabung Hari Raya.  Cara untuk memenuhkan tabung raya adalah dengan memasukkan tabungan bulanan, dividen yang diterima, overtime dan tuntutan perjalanan boleh dimasukkan ke dalam tabung Hari Raya. Nanti apabila hendak menggunakan duit untuk perbelanjaan Hari Raya Puasa bolehlah  menggunakan dari tabung ini.

2)Perayaan Hari Raya Aidil Adha

Hari Raya Aidil Adha disambut secara sederhana di Malaysia. Sambutan Hari Raya Qurban memang meriah di Kelantan Darul Naim berbanding negeri lain. Biasanya pada hari raya ini kita hanya menggunakan baju raya Aidil Fitri dan tidak memberi duit raya kepada kanak-kanak. Peruntukan RM500 sudah mencukupi untuk persiapan hari raya Qurban. Perbelanjaan untuk juadah pagi raya dan duit minyak untuk balik ke kampung. Perbelanjaan akan bertambah jika kita memang berniat untuk melakukan ibadah Aqiqah sempena Hari Raya Qurban. Yang terbaik duit peruntukan untuk aqiqah dari simpanan diri sendiri.

3)Pembaharuan Insurans dan Roadtax Kenderaan

Pembaharuan insurans kenderaan biasanya dibuat setahun sekali. Di Malaysia biasanya setiap rumah mempunyai satu kereta ataupun motosikal. Peruntukan untuk pembaharuan insurans bergantung kepada jenis kenderaan, harga pasaran semasa dan cc kenderaan itu sendiri. Jumlah NCD juga mempengaruhi harga insurans kenderaan.

Anda semua boleh menyimpan dan menyediakan peruntukan setiap bulan untuk pembaharuan insurans dan road tax kenderaan. Sebagai contoh anggaran insurans kenderaan pada tahun Disember 2016 adalah RM800. Kita hendaklah menyimpan RM100 sebulan dari Bulan Mac sehingga Disember 2016. Apabila sampai waktu pembaharuan insurans nanti gunakan simpanan untuk pembaharuan insurans.

Cara kedua dengan menggunakan kad kredit semasa membuat pembayaran insurans dan roadtax kenderaan. Selepas itu telefonlah pihak bank yang memberi kita kredit kad untuk membuat EPP ataupun Pelan Pembayaran Mudah contohnya 6 bulan. Cari dan mintak pakej EPP yang tanpa faedah dan bayaran bulanan yang pendek. Kelebihan teknik ini kita dapat memperbaharui insurans dan dapat point dari gunakan kad kredit. Yang penting jangan miss bayar bulaan EPP sampai habis.

4)Persiapan  Persekolahan  Anak-Anak

Perbelanjaan persekolahan adalah antara perbelanjaan yang besar selain perbelanjaan sambutan Hari Raya. Perbelanjaan masuk sekolah untuk anak yang bersekolah rendah dan tadika swasta boleh mencecah RM1000. Biasanya perbelanjaaan ini merangkumi yuran tadika, buku sekolah dan baju sekolah untuk anak yang kategori tadika.

Bagi anak yang bersekolah rendah dan menengah , perbelanjaan diperlukan untuk bayaran PIBG, buku sekolah dan uniform sekolah dan yuran KAFA. Jika duit tidak diperuntukan dari awal lagi memang pening apabila bulan Disember muncul tiba. Yang terbaik kita mengasingkan duit dari awal untuk perbelanjaan masuk sekolah anak-anak.

Cara yang pertama kita boleh menyimpan sebulan RM100 untuk persiapan sekolah anak-anak. Wang itu harus diasingkan  ke akaun berasingan supaya tidak terbelanja. Contoh jika target simpanan kita RM1000 hendaklah menyimpan selama 10 bulan. Bagi yang ada bonus dari syarikat boleh diasingkan RM1000 setiap tahun untuk perbelanjaan  masuk sekolah anak-anak.

Cara seterusnya boleh dibuat tabung khas untuk persiapan persekolahan anak-anak. Duit overtime, tuntutan perjalanan, dividen dan jumlah simpanan tetap boleh dimasukkan ke dalam tabung ini. Saya sendiri telah menyediakan tabung khas bermula Januari 2016 untuk perbelanjan anak untuk tahun 2017. Lagi awal lagi bagus kerana kita hanya perlu mengasingkan jumlah yang sedikit kerana mempunyai masa yang lebih banyak.


1 ulasan:

  1. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    BalasPadam